Czym są media społecznościowe?

ierwszym skojarzeniem po usłyszeniu hasła “media społecznościowe” u większości ludzi są portale społecznościowe takie jak Facebook. I słusznie, jednak pojęcie social media jest dużo szersze.

Obecnie w Polsce portale społecznościowe odgrywają największą rolę marketingu sieciowego. Co do zasady służą one kreowaniu i utrzymywaniu relacji z innymi ludźmi. Obecnie to bardzo potężne narzędzie w działaniach E-PR.

Kolejnym rodzajem medium społecznościowego są blogi. Pierwotnie miały one charakter bardziej osobisty, obecnie coraz częściej służą do prezentowania wydarzeń, produktów i działań związanych z daną firmą. Odmianą blogów są mikroblogi. Ich cechą charakterystyczną jest to, że przybierają krótkie formy tekstowe, przypominające SMS i publikowane są na specjalnych serwisach takich jak np. Twitter.

Do mediów społecznościowych możemy zaliczyć także serwisy internetowe typu Wiki. Charakteryzuje je grupowe tworzenie baz danych i zarządzanie nimi. Innymi słowy każdy użytkownik może w dowolnym momencie dodać treść na stronę. Najbardziej popularnym serwisem internetowym tego typu jest Wikipedia.

Media społecznościowe na tle mediów tradycyjnych

Wraz z postępem technologicznym media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w budowaniu wizerunku marki. Warto podkreślić, że nie wypierają one innych mediów, a raczej je uzupełniają. Największą zaletą social media jest interaktywność. Użytkownicy portali społecznościowych mają możliwość komentowania czy udostępniania i dzielenia się zawartością, która ich zainteresuje.

W przypadku gazety czy telewizji odbiorca ma niejako ograniczony wachlarz informacji jakie są mu dostarczone, ponieważ zawartość w tych formach przekazu jest wyselekcjonowana przez osoby trzecie. Informacje w Internecie są natomiast praktycznie nieograniczone, dlatego użytkownicy czują pewną niezależność i autonomię przy analizie wiadomości.

Komunikacja w social media

Public relations to bardzo ważny aspekt zarządzania w firmie. Obecnie coraz częściej stawia się na e-PR, czyli działania skupiające się na narzędziach dostępnych w Internecie. Jednym z takich narzędzi są właśnie media społecznościowe. Jak firma lub organizacja może wykorzystać media społecznościowe do kampanii wizerunkowej?

Korzystanie z portali społecznościowych takich jak Facebook to świetny sposób na efektywną komunikację z odbiorcami marki. Największym plusem jest interaktywność. Facebook daję nam coraz więcej możliwości interakcji z klientami. Po pierwsze tzw. “polubienia” i komentarze są sposobem na wyrażenie opinii o firmie lub produkcie. Jeżeli odbiorcy spodoba się produkt to może on go udostępnić, a to sprawi, że stronę firmy mogą odwiedzić inni, potencjalni klienci. Odbiorców można zachęcać do aktywności np. za pomocą konkursów. Podobne działania można wykonać za pomocą Instagrama. Jest to również świetny sposób na badanie potrzeb i opinii konsumentów.

Fanpage to także świetne miejsce do zaprezentowania swoich produktów, informowania o promocjach czy ogólnie prezentacji firmy. Kolejną możliwością jest utworzenie wydarzenia, na które można zapraszać użytkowników portalu. Daje to możliwość promowania przedsięwzięć podejmowanych przez firmę poprzez zadawanie pytań i badanie opinii uczestników wydarzenia.

Ważnym aspektem przy planowaniu działalności PR w social media są finanse. Media społecznościowe ze względu na niski nakład finansowy mogą być świetnym narzędziem promocyjnym dla małych i średnich przedsiębiorstw zwłaszcza na skale lokalną. Oczywiście sytuacja zmienia się w przypadku dużych firm, których kampanie docierają do milionów Internautów. Tutaj koszty wiążą się z organizacją konkursów i tworzeniem aplikacji na dużą skalę.

Oczywiście media społecznościowe to nie tylko Facebook, chociaż bez wątpienia jest on najczęściej używanym portalem społecznościowym do działań wizerunkowych. Jednak coraz większą popularność w tym zakresie zyskuje YouTube. Publikowanie filmów na temat danego produktu to świetny pomysł na zyskanie dużej grupy odbiorców. Często firmy decydują się na pokazanie opinii innych użytkowników o ich produkcie. To także świetne narzędzie do interakcji z potencjalnymi klientami. W komentarzach można odpowiedzieć na wszystkie pytania i wątpliwości odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *