Jak zbudowany jest układ wydechowy pojazdu?

Praca każdej jednostki napędowej powoduje powstawanie sporej ilości gazów, które są ubocznym efektem zapłonu mieszanki paliwowej. Muszą one zostać wyprowadzone z cylindrów zaworami wylotowymi, a następnie zostać przekazane na zewnątrz. Bez układu wydechowego byłoby to trudne, ze względu na towarzyszący działaniu silnika hałas, zawartość trujących i toksycznych związków, a także wysoką temperaturę gazów.

Do czego służy układ wydechowy?

Układ wydechowy montowany w samochodach napędzanych silnikami spalinowymi ma za zadanie bezpiecznie odprowadzić na zewnątrz powstające gazy. Ponieważ są one niebezpieczne dla ludzi oraz mają niekorzystny wpływ na środowisko naturalne, wydech musi doprowadzić do ich oczyszczenia i umożliwić wypuszczenie ich do atmosfery tak, by nie miał z nimi kontaktu ani prowadzący pojazd, ani pasażerowie. Ze względu na generowany hałas sięgający ponad 100 decybeli oraz wibracje spowodowane wysokim ciśnieniem, elementy układu wydechowego muszą je odpowiednio wytłumić. Nie można też zapominać, że temperatura spalin opuszczających cylindry to nawet 1000°C, wydech musi więc spowodować ich wychłodzenie.

Budowa wydechu

Klasyczna budowa układu wydechowego to rury łączące kolektor wylotowy „zbierający” spaliny z poszczególnych cylindrów z tłumikiem wstępnym oraz rura prowadząca do tłumika głównego, a także rura krańcowa. Ze względu na konieczność oczyszczania spalin w układ wbudowany jest także katalizator. Warto pamiętać, że w nowoczesnych autach zarówno liczba podzespołów oczyszczających spaliny, jak i tłumiących bywa większa. Wszystkie części są zawieszone na elementach elastycznych, co pomaga w ograniczeniu powstających drgań.

Tłumiki stosowane w układzie wydechowym służą ograniczeniu powstającego hałasu. Mogą wykorzystywać elementy absorpcyjne, które prowadzą do zmniejszenia jego emisji, odkształcając się i zamieniając energię fal dźwiękowych na drgania cząsteczek w strukturze użytego elastomeru, albo refleksyjne, powodujące odbicia fal akustycznych prowadzące do ich częściowego wygłuszenia. Stosuje się także konstrukcje interferencyjne, w których dochodzi do tłumienia wskutek nakładania się na siebie fal. Części odpowiedzialne za oczyszczanie spalin to katalizatory, w których szkodliwe substancje są rozkładane na prostsze dzięki dopalaniu zachodzącemu za sprawą metali szlachetnych np. platyny. Obecnie stosowane są w autach z silnikami diesla katalizatory SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Pozwalają one na zmniejszenie emisji tlenków azotu za sprawą natrysku płynu AdBlue będącego roztworem amoniaku.

Elementy układu wydechowego można znaleźć w ofercie firmy Rozruch. Dostarcza ona m.in. tłumiki, katalizatory, rury oraz mocowania montowane w samochodach ciężarowych, autobusach oraz maszynach roboczych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *